1.ÖĞRETİCİ İÇERİKLER
Ders başında öncelikle iyi tasarım ve kötü tasarımlarla ilgili bir kısa video izletildi.
Bu videoyu izlemek için linke tıklayın. https://www.youtube.com/watch?v=ss3Iixq3jyU
KONU: GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Akademik, gazetecilik, reklamcılık alanlarındaki önceliklerden bahsedildi. ( anlama, dikkat çekme, hatırlama)
Analiz Etmek: Tahlil etmek. Anlamlı olan en küçük parçaya ulaşma işi analiz etmedir.
Tasarım Ögeleri
1.Çizgi: Dikkati belirli bir noktaya çekebildiği gibi belirli bir yolun izlenmesini de sağlayabilir. Çizgiler yön ve hareket gösterebildiği gibi şekilleri ayırma ve birleştirme işlevini de görür.
2.Şekil: Bir yüzey üzerinde yaratılan iki boyutlu biçimlerdir.
3.Alan: Görsel materyalde alan kullanımı materyalin anlaşılabilir olmasını sağlar.
4.Boyut: Cisim diğer cisimlerle birlikte kullanıldığında boyut açısından bir anlam ifade eder. Materyalimizde kullanacağımız nesnelerin boyutuna dikkat etmemiz görsellik açısından bize faydalı olur.
5.Doku: Doku görselin hem daha gerçekçi gözükmesine hem de zeminle cisim arasında oluşan farklılık sayesinde daha rahat algılanmasına yardımcı olur.
6.Renk: Görsel materyalde önemli bir unsur olmakla birlikte etkililiği bilinçli kullanılmasına bağlıdır. Bir renk kendisini çevreleyen renkler dikkate alınmadıkça doğru olarak değerlendirilmez.
Tasarım İlkeleri
1.Bütünlük: Bir görseli meydana getiren ögelerin bir bütün olarak görünmesini sağlayan öğeler arasındaki ilişkidir. Materyal içinde bütünlüğün sağlanmış olması mesajı almayı ve yorumlamayı kolaylaştırır.
2.Denge: Öğretim materyali üzerinde denge yatay ve dikey eksenin her iki tarafında objelerin eşit olarak dağıtılması ile oluşturur. İstenilen amaca yönelik objelerin bütününe yerleşmesi ile denge veya dengesizlik etkisi yaratılabilir.
3.Vurgu: Vurgunun bütüne baskın olması gereklidir. En ilgi çekici nokta olarak tasarlanıp en unsurlar yerleştirilmelidir. Belirli bir noktaya dikkat çekilmesi amacıyla altı çizili, kalın, renkli ya da italik yazı tipi tercih edilebilir.
4.Hizalama: Görsel materyallerin daha kolay algılanmasında ögeler arasında kurulan ilişkilerin daha rahat anlaşılmasında önemli rol oynar. Materyal içinde düzenli bir şekilde yerleştirilmiş ögeler daha kolay algılanır.
5.Yakınlık: Materyalimizde kullandığımız metinler, resim ve diğer objeleri birbiri ile ilişkili yani yakın yerlere yerleştirilmelidir. Bir objeyi oluşturan çizgiler birbiri ile uyumlu bir şekilde bu ilke göze alınarak yerleştirilir.
Genel olarak tasarım ilkeleri;
*Basit, sade ve anlaşılır olmalıdır.
*Gerçek resimler yerine basit çizgi resimler, karikatürler, çizelgeler ve diyagramlar kullanılmalıdır.
*Verilmek istenen mesajla doğrudan ilgisi olmayan veya önemsiz unsurlar atılmalıdır.
*Simgeler en az gerçek görünüm kadar etki verebilir. Bu yüzden nesnelerin gerçeklik derecesinden çok anlamsal boyutu ele alınmalıdır.
*Görsellerde metin miktarı sınırlandırılmalı. Sadece anahtar kelimelerle oluşan az ve öz metinler kullanılmalıdır.
*Farklılıkları göstermek ve karşılaştırmalar için görseller yan yana yerleştirilmelidir.
*Karşılaştırma yapılmıyorsa bir defada sadece bir resim kullanılmalıdır.
*Bilinmeyen nesnelerin boyutunu göstermek için ölçek ya da bilinen nesnelerden yararlanılmalıdır.
*Görsel materyallere ders esnasında dikkatler yönlendirilmelidir.
*Öğrencilere resimleri(görselleri) nasıl yorumlayacakları öğretilmelidir.
*Kullanacağımız görseller herkesin görebilmesi için yeterince büyük olmalıdır.
Ders Materyali Geliştirme Aşamaları:
1. Öğrencilere kazandırılması gereken hedefler ve kazanımlar belirlenir.
2. Etkinliklerde hangi içerik ve sürecin yer alacağı tasarlanır.
3. Hedef ve kazanımları gerçekleştirecek etkinliklerde yer alan materyaller tasarlanır.
4. Materyal tasarlama ilkelerine göre materyal için gerekli araç gereçler belirlenir.
5. Araç gereçler materyal tasarlama ilkelerine göre birleştirilerek materyal oluşturulur.
6. Materyalin uygulaması yapılır.
7. Uygulama sonuçları değerlendirilir ve geliştirilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder